STEA-rahoitteinen sosiaalityö Kreikassa päättyy

Ilmakuva Ateenasta, jossa näkyy valkoisia taloja sekä kukkula oikealla ja vuoret takana.

STEA-rahoituksen merkittävä pieneneminen ja inflaation myötä kohonneet toimintakustannukset pakottavat Merimieskirkon etsimään säästöjä ulkomailla tehtävästä sosiaalityöstä. Merimieskirkon hallitus on joutunut tekemään kipeän päätöksen STEA-rahoitteisen sosiaalityön lopettamisesta Kreikassa vuoden 2025 alussa.

Suomen hallituksen keväällä 2024 tekemien päätösten vuoksi STEAn avustusmäärärahat pienenevät vuonna 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) 5.9.2024 julkaisemassa tiedotteessa linjattiin, että ulkomailla tehtävän toiminnan säästötavoite on 0,3 miljoonaa euroa. STEA-rahoituksen riittämättömyys ja inflaation myötä kohonneet toimintakustannukset pakottavat Merimieskirkon etsimään säästöjä saadun STEA-rahoituksen kohdentamiseksi ulkomailla.

Taloudelliset realiteetit pakottivat Merimieskirkon hallituksen tekemään kipeän päätöksen että, avustusta ei ole enää mahdollista kohdentaa Kreikassa tehtävään sosiaalityöhön. Päätöksen myötä toimiva johto valmistelee ja toteuttaa toimenpiteet STEA-rahoitteisen sosiaalityön päättymiseksi Kreikassa vuoden 2025 alussa. Kreikassa tapahtuvan sosiaalityön volyymi on ollut selkeästi pienempi suhteessa muualla tehtävään sosiaalityöhön. Sosiaalityötä tehdään kaikissa Merimieskirkon ulkomaan toimipaikoissa.

”Syyt sosiaalityön päättymiseen Kreikassa ovat taloudelliset. Sosiaalikuraattori Mari Hilonen on tehnyt erinomaista työtä 15 vuoden ajan. Hän on ollut sitoutunut työntekijä ja kehittänyt Ateenassa ja muualla Kreikassa tehtyä merimieskirkkotyötä. Mari ollut tärkeä osa sosiaalikuraattoritiimiä ja Merimieskirkon yhteisöä”, sanoo Merimieskirkon pääsihteeri Hannu Suihkonen.

Suomen Merimieskirkko on toiminut manner-Kreikassa vuodesta 1987. Toimipiste on ollut alusta saakka Ruotsin ulkomaankirkon tiloissa, aluksi Pireuksen satamakaupungissa ja vuodesta 2010 lähtien Ateenan vanhassa kaupungissa.

Ikävän uutisen myötä Merimieskirkko panostaa jatkossa entistä enemmän vaikuttamistyöhön, jolla pyritään vahvistamaan toimintaedellytyksiä myös pitkällä tähtäimellä.

Huom! Suomalainen merimieskirkkotyö Kreikassa jatkuu vuoden 2024 loppuun normaalisti, eikä tilanne vaikuta Kreikassa tehtävään joulukirkkokierrokseen. Ateenassa sijaitsevalle Ruotsin kirkolle ovat suomalaiset tämänkin jälkeen tervetulleita.

Merimieskirkko kiittää yhteistyökumppaneita ja toiminnan tukijoita tähänastisesta hyvästä yhteistyöstä.

Lisätietoa: Hannu Suihkonen, hannu.suihkonen@merimieskirkko.fi, 040 192 2778