Rippikoulu ulkomailla asuessa

Rippikoulu on kirkon järjestämää kasteopetusta, jossa yhdessä opetellaan kristillisen uskon perusteita, kristityn näkökulmaa elämään ja hengellisen elämän hoitamista. Suomessa rippikouluikä on 15 vuotta.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jonka jälkeen nuoresta tulee seurakunnan ja kirkon täysivaltainen jäsen. Hän saa itsenäisesti käydä ehtoollisella, toimia kummina ja 18 vuotta täytettyään asettua ehdolle kirkollisissa vaaleissa. Rippikoulun käyminen on myös edellytys kirkolliseen avioliittoon vihkimiselle.

Seurakunnat järjestävät Suomessa vuosittain lukuisia eri rippikouluvaihtoehtoja. Ensisijaisesti kannattaa ottaa yhteyttä kotiseurakunnan rippikouluista vastaavaan pappiin. Seurakuntien kotisivut löydät täältä.

Myös erilaiset kristilliset järjestöt Suomessa järjestävät rippikouluja. Lisätietoja kristillisten järjestöjen rippikouluvaihtoehdoista löydät kunkin järjestön kotisivuilta. Tietoa järjestöistä löydät täältä.

Kansainvälisiä rippikouluja järjestävät mm. Lasten ja nuorten keskus ja Suomen Lähetysseura.